نحوه واگذاری دستاوردهای مراکز آموزش عالی به شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص شد


نحوه واگذاری دستاوردهای مراکز آموزش عالی به شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص شد

تهران- ایرنا-نمایندگان نحوه واگذاری دستاوردهای موسسات و مراکز آموزش عالی به شرکت های دانش بنیان را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز -یکشنبه-( 12 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان، با ماده ۵ طرح مذکور با ۱۷۳ رأی موافق از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده ۵ این طرح؛ ‌کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مجازند تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها را حسب مورد پس از اخذ رضایت کتبی مولف، پدیدآورنده، مخترع و دارنده حق جهت بهره برداری علمی و پژوهشی در اختیار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام پروژه اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران به صورت بلاعوض در جهت تجاری سازی آنها با حفظ موارد امنیتی و رعایت محرمانه بودن واگذار و یا در جهت تجاری سازی یافته های علمی با کارآفرینان، قرارداد مشارکت منعقد نمایند. آیین‌نامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

همچنین در این نشست با پیشنهاد رفع ابهام محسن زنگنه مبنی بر حفظ موارد امنیتی و رعایت اصول محرمانه بودن در واگذاری دستاوردهای مراکز آموزش عالی به شرکت های دانش بنیان موافقت کردند.

زنگنه در تشریح پیشنهاد رفع ابهام خود، گفت: در ماده ۵ یک نکته مغفول مانده است، به موسسات و مراکز آموزش عالی اجازه می دهیم دستاوردهای خود را واگذار کنند، برخی از طرح ها موارد امنیتی دارند که علاوه بر رضایت صاحب طرح باید ملاحظات امنیتی آن ها نیز رعایت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آسمون مست جنونی هوش مصنوعی